Dietetyczne śniadanie – jak powinno wyglądać?

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinno być skomponowane tak, aby dostarczyć naszemu organizmowi energii na cały dzień. Niestety, wiele osób wciąż o tym zapomina. Poranek zaczynamy od czarnej kawy lub co gorsza papierosa! Pora porzucić złe nawyki!

Dlaczego warto jeść śniadanie?

  • Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego śniadanie poprawia pamięć i koncentrację.
  • Śniadanie usuwa zmęczenie i rozdrażnienie. Jednym słowem, poprawia nastrój!
  • Pełnowartościowe śniadanie sprawi, że przestaniemy podjadać w ciągu dnia.
  • Śniadanie poprawia profil metaboliczny organizmu, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia udaru lub ataku serca.
  • Dzięki niemu będziemy w stanie zapanować nad poziomem glukozy we krwi, uchronić się przed napadami wilczego głodu.

O której godzinie powinno się jeść śniadanie?

Pierwszy posiłek w ciągu dnia należy zjeść max. 2 h po przebudzeniu.

Dlaczego Polacy nie jedzą śniadań? 

Z najnowszych badań sondażowych wynika, że co czwarty mieszkaniec naszego kraju nie je śniadania.

  • Nie mam czasu
  • Nie mam aptetytu

To dwie najczęstsze wymówki niejedzenia śniadań!

Typowe polskie śniadanie

  • chleb pszenny lub bułka
  • parówka
  • kilka plasterków pomidora
  • jejcznica

Tak wygląda typowe polskie śniadanie. Nie oszukujmy się – daleko mu do ideału. Węglowodany złożone – brak, dobre tłuszcze – brak. Sytuacje ratuje białko zawarte w jajkach. Na szczęście wystarczy dokonać kilku prostych zmian, aby wyżej zaprezentowany posiłek stał się wartościowy.

  • Chleb pełnoziarnisty zamiast białego
  • Filet z piersi kurczaka zamiast parówki
  • Sałatka warzywna zamiast kilku plasterków pomidora

Wuala! Zdrowe i pożywne śniadanie gotowe!

Dietetycznie śniadanie 

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że nie znalazłaś się tutaj bez przyczyny. Chcesz dowiedzieć się, co powinnaś jeść śniadanie żeby schudnąć. Spieszę z odpowiedzią. W Twoim menu nie może zabraknąć:

  • pełnoziarnistych produktów zbożowych
  • fermentowanych produktów mlecznych
  • chudego mięsa
  • ryb
  • zdrowych tłuszczów: oliwa z oliwy, nasiona i orzechy
  • warzyw i owoców

Pełnoziarniste produkty spożywcze 

  • ciemne pieczywo
  • płatki owsiane
  • otręby
  • kasza jaglana
  • kasza kuskus

Dzięki nim zyskasz energię oraz ochronisz się przed napadami wilczego głodu.

Fermentowane produkty mleczne

  • kefir
  • jogurt naturalny
  • maślanka
  • chude mleko
  • twaróg
  • serek wiejski

Wszystkie, wyżej wymienione produkty zadbają o Twoje jelita. Usprawnią ich pracę oraz dostarczą żywych kultur bakterii oraz białka, które usprawni pracę metabolizmu.

Chude mięso

  • indyk
  • kurczak

Stanowią źródło wysokiej jakości białka, bez którego żadna dieta odchudzająca nie ma sensu!

Ryby

Źródło  kwasów tłuszczowych Omega 3, Omega 6 oraz witamin. Organizm potrzebuje zawartej w nich witaminy D- niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania kości, układu nerwowego oraz odpornościowego. Nie wspominając o drogocennych właściwościach jodu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie uchronić się przed zmęczeniem czy spadkiem energii.

Zdrowe tłuszcze

Wbrew powszechnie panującej opinii, tłuszcz nie jest wcale taki zły jakby się mogło wydawać. Jego rola w odchudzaniu jest nieoceniona. Omega 3 i Omega 6 działają przeciwzapalnie, obniżają cholesterol, wzmacniają odporność, dodają energii oraz chronią przed depresją.

Warzywa i owoce

Źródło błonnika, witamin i minerałów. Usprawniają pracę jelit, oczyszczają organizm z toksyn. Sprawiają, że po ich zjedzeniu czujemy się bardziej syci i rzadziej podjadamy.

Dietetycznie śniadanie – przykładowe posiłki

  • Owsianka z owocoami
  • Kanapki z pełnoziarnistym chlebem, chudą wędliną oraz warzywami
  • Jajecznica z dodatkiem pełnoziarnistego chleba
  • Omlet z warzywami
  • Smoothie
  • Koktajl warzywno-owocowy

 

 

No votes yet.
Please wait...

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*