Ile posiłków dziennie? Jak jeść żeby schudnąć?

Przyjęło się mówić, że aby schudnąć musimy jeść regularnie. Najlepiej pięć razy dziennie, co dwie trzy godziny. A co z osobami, które pracują na zmiany lub nie mogą sobie pozwolić na tak częste posiłki? Nie schudną? Bzdura! Pora obalić ten mit!

Częstotliwość posiłków kontra tempo odchudzania

Masa ludzi wierzy w to, że jedząc regularnie szybciej straci na wadze. Tymczasem prawda jest taka, że aby schudnąć musimy jeść mniej niż potrzebuje nasz organizm. To właśnie w tym zdaniu tkwi cały sekret skutecznej redukcji!

Mniej – to znaczy ile? 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, ile kalorii powinnaś spożywać by chudnąć, musisz poznać swoje zapotrzebowanie energetyczne.

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne

To najprościej mówiąc ilość kalorii jaką musisz dostarczyć swojemu organizmowi, aby żyć! Oddychać, chodzić, pracować, a nawet leżeć na kanapie. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne jest uzależnione od:

  • wieku
  • płci
  • aktywności fizycznej wykonywanej w ciągu dnia

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne – jak je wyliczyć?

Możesz skorzystać z gotowych kalkulatorów dostępnych w Internecie lub z poniższego wzoru.

PPM – 665,09 + (9,56 x waga w kilogramach) + (1,85 x wzrost w centymetrach) -(4,67 x wiek)

Uzyskany wynik należy pomnożyć przez:

  • 1,2 przy siedzącym trybie życia
  • 1,375 przy średniej aktywności fizycznej
  • 1,5 przy dużej aktywności fizycznej
  • 1,7 przy bardzo dużej aktywności fizycznej – osoby uprawiające sport na poziomie zawodowym.

Następnie odjąć ok. 200-300 kalorii. Tyle wystarczy, aby zacząć tracić na wadze.

Regularne posiłki podkręcają przemianę materii – mit

Regularne posiłki podkręcają przemianę materii – jestem przekonana o tym, że gdzieś już słyszałaś to stwierdzenie. Na siłowni czy w trakcie plotek z koleżankami. Niestety, niewiele ma ono wspólnego z prawdą. Literatura fachowa milczy na ten temat.

Dieta to sposób na życie

Dieta powinna być dostosowana do naszego stylu życia, wykonywanej pracy. Osobiście, nie wyobrażam sobie jedzenia z zegarkiem w ręku. O wiele lepszą metodą jest słuchanie swojego organizmu. Jesteś głodny? Zjedz coś! Bez względu na to czy jest godzina 11 czy 23. Oczywiście, pamiętając o zachowaniu ujemnego bilansu energetycznego!

Ile posiłków dziennie?

1, 2, 3, 4, 5 a może 6? Częstotliwość posiłków jest kwestią bardzo osobistą. Wybór należy do Ciebie. Jedz tak, jak Ci wygodnie!

Regularne posiłki – plusy i minusy

Plusy:

  • ryzyko wystąpienia napadu wilczego głodu spada praktycznie do zera
  • brak uczucia ciężkości czy pełności na żołądku

Minusy:

  • godziny spędzone na przygotowywaniu posiłków
  • jedzenie z zegarkiem w ręku
  • życie „od” posiłku „do” posiłku
  • ciągłe myślenie o jedzeniu
  • jedzenie bez wyraźnej potrzeby organizmu – brak uczucia głodu

 

No votes yet.
Please wait...

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*