Jak ograniczyć słodycze?

Nadmierny apetyt – największy wróg szczupłej sylwetki. Potrafi w skuteczny sposób zniweczyć nasze wszystkie dietetyczne starania! Dziwnym trafem, większość z nas potrafi odmówić dodatkowej porcji surówki, ale pysznego sernika już nie! Dlaczego? Spożycie cukru powoduje uwalnianie serotoniny – hormonu szczęścia i przy okazji opioidów i dopaminy – substancji uzależniających. Dlatego tak chętnie sięgamy po słodycze. Po ich zjedzeniu czujemy się szczęśliwi i pełni energii. Niestety, jest to chwilowa sytuacja. Wraz ze spadkiem poziomu glukozy we krwi pojawiają się wyrzuty sumienia, poprzedzone sennością i znużeniem.

Wydawać by się mogło, że najlepszym rozwiązaniem będzie nieokupowanie słodyczy. To tylko teoria. Życie przygotowało dla nas coś innego. W dzisiejszych czasach, cukier znajduje się w niemalże każdym produkcie spożywczym. W serze, w wędlinie, a nawet w twarogu! Często ukrywa się pod kryptonimem:

  • słód jęczmienny
  • syrop kukurydziany
  • dekstryna
  • glukoza
  • koncentrat soku owocowego
  • melasa
  • syrop glukozowo-fruktozowy

Jeżeli zależy Ci na całkowitym unicestwieniu wroga, musisz zacząć czytać składy produktów, które lądują w Twoim koszyku.

Dlaczego słodycze są niezdrowe?

Wysoka kaloryczność, a niska odżywczość – tak najprościej można podsumować słodycze. Są źródłem tzw. pustych kalorii – nie dostarczają naszemu organizmowi witamin, minerałów czy błonnika. Dlatego też po ich zjedzeniu jesteśmy za chwilę głodni.

  • Czekolada mleczna zawiera 530 kalorii. Tymczasem kobieta prowadząca siedzący tryb życia potrzebuje przeciętnie 1500 kalorii. Czy trzy tabliczki zaspokoją Twój głód na cały dzień? Wątpię! Śmiem twierdzić, że zrobią coś odwrotnego – pobudzą go!
  • Nie istnieją słodycze wypełnione pożywnym mlekiem czy zdrowym kakao – to ściema!
  • Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego Twoje ukochane żelki są dostępne w tak wielu kolorach? To zasługa barwników. E124, czyli tzw. czerwień koszenilowa, E104, czyli żółcień chinolinowa. Zjadane w minimalnych ilościach, nie zrobią nam krzywdy…. ale w większych? Zdecydowanie tak!

Jak ograniczyć słodycze?

  • Zaplanuj swój dzień – najczęściej sięgamy po słodycze wtedy, kiedy jesteśmy źli, smutni lub znudzeni! To właśnie one rządzą naszymi emocjami. Pora to zmienić!
  • Jeden dzień – jeżeli po słodycze sięgasz praktycznie codziennie, pierwszym krokiem do ich ograniczenia będzie ustalenie jednego dnia w tygodniu, w którym będziesz mógł zjeść coś słodkiego.
  • Kiedy poczujesz ochotę na batonika, sięgnij po gumę do żucia lub umyj zęby.
  • Jedz produkty o niskim indeksie glikemicznym – dzięki nim unikniesz ryzyka nagłych skoków poziomu cukru, które mogą zwiększać apetyt na słodycze.
  • Zwiększ ilość białka w diecie.
  • Pamiętaj o błonniku – produkty bogate w błonnik sprawiają, że czujemy się bardziej syci.
  • Jedz dania duże obojętościowo – sałatki, surówki – nie przytyjesz nawet po zjedzeniu wielkiego talerza.

Co zrobić, gdy nie możesz wytrzymać?

W życiu każdej kobiety są takie dni, w których po prostu musi zjeść coś słodkiego! Poniżej zamieściłam kilka propozycji na zdrowe, a zarazem słodkie przekąski:

  • nutella z awokado
  • wafle ryżowe z masłem orzechowym i bananem
  • lody z mrożonych truskawek i jogurtu naturalnego
  • gorzka czekolada – minimum 70% kakao

 

No votes yet.
Please wait...

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*