Niedobór magnezu – dieta

Nie bez powodu preparaty magnezowe znajdują się na liście najlepiej sprzedawanych suplementów. Specjaliści wykazują, że niedobór magnezu może w znaczący sposób odbić się na naszym samopoczuciu oraz zdrowiu. Trudno się z tym nie zgodzić. Wystarczy włączyć telewizor aby dowiedzieć się, deficyt tego pierwiastka wywołuje kurcze, silne bóle głowy, problemy z pamięcią i koncentracją. Czy każdy może go suplementować? Czy konsultacja lekarska jest konieczna? Jaki środek wybrać? Jak nie dać się naciąć? Czy niedobór magnezu jest równie szkodliwy co jego nadmiar? Czy można sobie pomóc dietą? W dzisiejszym wpisie znajdziecie odpowiedź na wszystkie wyżej wymienione pytania. Miłego odbioru!

Magnez

Król życia – takim przydomek przypisuje się omawianemu w dzisiejszym wpisie pierwiastkowi. Ciężko sobie na niego zapracował. Uczestniczy niemal we wszystkich procesach zachodzących w naszym organizmie – specjaliści odnotowali aż 300! Decyduje o sprawności układu kostnego, trawiennego, nerwowego, krążenia, autoimmunologicznego. A oprócz tego:

  • reguluje ciśnienie krwi
  • usprawnia pamięć i koncentrację
  • reguluje procesy myślowe
  • uczestniczy w produkcji żółci
  • czuwa nad prawidłową pracą serca
  • zwiększa wchłanialność wapnia
  • stymuluje pracę jelit
  • przyspiesza metabolizm
  • poprawia jakość snu
  • przeciwdziała wolnym rodnikom
  • redukuje stres
  • przyspiesza gojenie się ran
  • łagodzi objawy PMS
  • pobudza produkcję adrenaliny
  • przeciwdziała stanom zapalnym, będących częstą przyczyną nowotworów

Co ważne, magnez znajduje również zastosowanie leczeniu cukrzycy. Stabilizuje poziom glukozy w organizmie, usprawnia proces metabolizowania węglowodanów oraz reguluje poziom insuliny we krwi.

Dzienne zapotrzebowanie na magnez

Nie ma jednej, stałej wartości. Zapotrzebowanie na magnez jest różne – uzależnione od wieku, płci – organizm mężczyzny ma większe wymagania.

Niedobór magnezu 

Szacuje się, że na niedobór magnezu cierpi ponad 60% mieszkańców naszego kraju. Co gorsza, większość z nas nie zdaje sobie z tego sprawy! Towarzyszące temu zjawisku objawy utożsamiamy z przemęczeniem, zmianą pogody czy PMS. Gdzie szukać winnych?

  • nadmiar stresu
  • źle zbilansowana dieta – nadmierne spożycie cukru, kawy, alkholu
  • stosowanie antykoncepcji hormonalnej
  • zaburzenia trawienia
  • zespół złego wchłaniania
  • zaburzona perystaltyka jelit – postać biegunkowa
  • niektóre choroby: zespół jelita drażliwego, niewydolność nerek, nadciśnienie tętnicze

Niedobór magnezu objawy

W dzisiejszych czasach bardzo łatwo o deficyt tego pierwiastka. Pierwszy, lepszy przykład – cztery filiżanki kawy dziennie – to najprostsza droga do jego niedoboru. Kolejny – intensywny wysiłek fizyczny – magnez jest wydalany z organizmu wraz z potem. Pod szczególnym nadzorem powinni znaleźć się studenci oraz uczniowie. Osoby pracujące umysłowo również są na kontrolowanym. Podobnie zresztą jak Ci żyjący w ciągłym stresie.

  • silne bóle głowy
  • rozdrażnienie
  • osłabienie
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • nadmierne wypadnie włosów
  • drganie powieki
  • bolesne kurcze łydek
  • zespół niespokojnych nóg
  • bezsenność
  • nadmierna potliwość

Niedobór magnezu diagnostyka 

Jesteś rozdrażniony i poddenerwowany? Uporczywe skurcze nie dają Ci spać – wiedz, że coś jest na rzeczy. Najprawdopodobniej cierpisz na niedobór magnezu! Nie jesteś pewien czy to „to”? Przebadaj się! Diagnostyka sprowadza się zazwyczaj do oznaczenia stężenia jonów Mg we krwi.

Niedobór magnezu leczenie

Jeśli nie jesteś w stanie uzupełnić deficytu dietą, rozważ wdrożenie specjalistycznej suplementacji. Aczkolwiek mam nadzieję, że nie będzie to konieczne. Lista produktów bogatych w magnez jest naprawdę długa. Jestem przekonana, że znajdziesz coś dla siebie

Dieta – produkty bogate w magnez 

Dam sobie rękę uciąć, że jesteś w stanie wymienić choć jeden z nich. Słodka, rozpływająca się ustach, doskonale koi nerwy – oczywiście chodzi o czekoladę. Bingo! Pierwsze dowody na zastosowanie jej w celach leczniczych sięgają odległych czasów Azteków, którzy wykorzystywali czekoladę w  celu łagodzenia dolegliwości żołądkowych. W zależności od stężenia masy kakaowej wyróżnia się następujące warianty: mleczna, gorzka, deserowa, biała. Z punktu naszego zdrowia najbardziej pożądana jest opcja nr 2. Rozczarowani? Sądzę, że tak.

Rachunek jest prosty: dwie tabliczki czekolady gorzkiej są w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na magnez. Zła wiadomość jest taka, że jej walory zdrowotne nie idą w parze z kalorycznością.

 

Tymczasem, przeciętna dobowa podaż kalorii oscyluje na granicy 2000 kalorii! A zatem – dwie tabliczki proponuję zamienić na dwie kostki! Jakie produkty oprócz gorzkiej czekolady/kakao warto włączyć do swojej diety? Poniżej znajdziesz szczegółową listę!

  • Kasza gryczana, orzechy, owoce morza, szpinak, ciemne pieczywo, mleko, ser, ryż jaja, biała fasola, płatki owsiane, natka pietruszki, banany, otręby, soczewica, jarmuż, mak, zarodki pszenne. 

Magnez w tabletkach 

Choć lista produktów bogatych w magnez jest dość obszerna, w naszym menu nie brakuje również tych które zmniejszają jego wchłanialność. Kawa, mocna herbata, coca cola, alkohol, energetyki. Dlatego jeśli nie potrafisz obyć się od podwójnego espresso, rozważ dodatkową suplementację tego pierwiastka. Na co zwrócić uwagę kupując preparat magnezowy?

  • Ilość jonów magnezowych – im więcej tym lepiej, mniejsza częstotliwość stosowania oraz dawkowania.
  • Postać magnezu – to ona warunkuje dobrą lub złą przyswajalność. Najlepszym wyborem będzie nieorganiczne sole magnezowe – tlenek magnezu, węglan magnezu.

Nadmiar magnezu

Magnez dostarczany wraz z pożywieniem rzadko kiedy wywołuje skutki uboczne – ciężko go przedawkować. W przeciwieństwie do tego przyjmowanego w formie tabletek. Hipermagnezemia to przypadłość objawiająca się nadmiarem tego pierwiastka w organizmie. Związana zazwyczaj z chorobami, źle dobranymi lekami lub niepoprawną suplementacją. Spotykana chociażby wśród pacjentów zmagających się z niedoczynnością tarczycy. Jak zdiagnozować przedawkowanie?

  • zawroty i silne bóle głowy
  • senność
  • nudności
  • wymioty
  • arytmia
  • zaburzenia oddychania
  • zaparcia

Nadmiar magnezu jest bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia – może skończyć się śpiączką!

Nadmiar magnezu – jak się go pozbyć?

Najlepiej skonsultować się z lekarzem. Możesz spodziewać się następujących zaleceń: zmiana leków, odstawienie suplementacji, pozyskiwanie magnezu z naturalnych źródeł  – stosowanie zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały. W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia, podaje się zastrzyki wzbogacone dodatkiem wapnia/potasu/chlorku sodu. Czy masz powody do obaw? Nie – stosując się do zaleceń umieszczonych na ulotce, trudno o przedawkowanie. Ryzyko zawsze istnieje – aczkolwiek wiedz, że jest stosunkowo niewielkie!

Magnez – podsumowania

Magnez jest wysoce pożądanych pierwiastkiem. Odpowiada za szereg procesów zachodzących w naszym organizmie. Warto zadbać o odpowiednią podaż Mg w diecie. Suplementowany umiejętnie jest całkowicie bezpieczny dla naszego zdrowia.

No votes yet.
Please wait...

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*